25 septiembre 2013

Els conflictes són part de la nostra vida i de les organitzacions i, per tant, inevitables. 

Els conflictes són funcionals o constructius quan  fan aparents problemes que no havíem vist, ajuden a prendre decisions amb més cura, augmenten l’ informació necessària per prendre decisions i donen espai a la creativitat i innovació. Són disfuncionals o destructius quan consumeixen molta energia, perjudiquen la cohesió de grups, promouen hostilitats interpersonals i creen un ambient negatiu.

Existeixen varis tipus de conflicte:
• Interpersonal: conflicte entre persones degut als seus objectius i valors.
• Intragrup: conflicte dins un grup o equip.
• Intergrup: conflicte entre dos o més grups o equips.
• Interorganitzacional: conflicte entre organitzacions.

Com podem resoldre els conflictes?
•En primer lloc: ESCOLTAR:
- Escoltar centrant-me en l’altre persona.
- Escoltar sense centrar-me en el meu propi punt de vista.
- Escolar és el pas previ a poder compartir i intercanviar  idees i sentiments.

• En segon lloc: DONAR EL PRIMER PAS utilitzant un estil adequat de resolució de conflictes.

Què hem d’evitar  per no prendre una decisió equivocada?
• La rapidesa o aplaçament.
• La inèrcia: deixar-se portar, la rutina...
• La translació: deixar-se influir pels demés.
• La falta d’informació.
• L’oposició només per portar la contraria.
• El reduccionisme: prestar atenció només a una part del problema.
• La fantasia exagerada: no ser realista.

Quines habilitats socials hem de tenir per a resoldre el conflicte? 
• Cooperar.
• Crear opinions.
• Evitar resultats.
• Ser clar i concís.
• Ser pacient.
• Utilitzar l’assertivitat per parlar de les teves necessitats.
• Ser dur amb el problema i suau amb la resposta.
• Incloure altres punts de vista: ampliar la visió.
• Ser flexible.

Estratègies que ens poden ajudar a afrontar situacions de conflicte i/o estressants:
• Nivell fisiològic: alimentació sana i equilibrada, descans adequat, tècniques de respiració...
• Nivell cognitiu: autoestima, pensaments positius, control de pensament, creences adequades, canvi d’idees irracionals...
• Nivell emocional: auto coneixement, autorregualció emocional, amplitud d’experiències afectives...
• Nivell conductual: tenir cura d’un mateix, activitats de lleure i oci, portar a terme els desigs i necessitats...

En resum, els conflictes són part inherent de la vida, poden ser font de creativitat i innovació si els sabem manejar bé i per a fer-ho és important saber escoltar i utilitzar un estil apropiat per a resoldre’ls. 

Meritxell Bellatriu
Psicòloga del Centre Mèdic Creu Groga

0 comentarios:

Publicar un comentario